Projektowanie w terenie komunikacji wspierającej

1 lipca 2014

Kilku młodych projektantów oraz praktyków projektowania usług w połowie czerwca pojawiło się na trasie do Morskiego Oka, by sprawdzić jakiego rodzaju interakcje zachodzą na drodze do MO.

  • Prototypowanie oznaczeń poziomych

    Prototypowanie oznaczeń poziomych

  • Lista wstępnych wniosków z obserwacji

    Lista wstępnych wniosków z obserwacji

  • Kategoryzowanie wygenerowanych pomysłów

    Kategoryzowanie wygenerowanych pomysłów

  • Prototypowanie w terenie

    Prototypowanie w terenie

Zespół działał głównie w terenie. Po przeprowadzeniu licznych wywiadów, obserwacji i dyskusji  podzielono trasę na 5 głównych części (Palenica Białczańska – Wodogrzmoty Mickiewicza – Wanta – Włosienica – Morskie Oko). Następnie przeprowadzono pogłębione obserwacje w każdej z tych kluczowych lokalizacji. Tak powstała  długa lista różnorodnych spostrzeżeń. 

Kolejnym etapem stało się zbudowanie prototypu. Do dalszych prac wybrany został jeden temat uatrakcyjnienie/usprawnienie marszu pod górę. Główny cel: edukacja turysty przy okazji”. Z obserwacji pracowników TPN wynika, że klasyczne tablice informacyjne nie do końca działają. Potrzebne było inne rozwiązanie. 

Projektanci postanowili w tym celu wykorzystać asfaltową drogę prowadzącą do Morskiego Oka. Przy pomocy pracowników Parku wybrano kilka kluczowych miejsc, które dodatkowo opisano na asfalcie. Zespół testował różne rodzaje komunikatów: 

  • okolicznościowe (TPN ma już 60 lat)
  • turystyczne (jakie szczyty widać w danym miejscu)
  • informacyjne (Jesteś w połowie drogi)
  • informacyjne (Do celu jeszcze 15 minut)
  • propagandowe (W zeszłym roku Morskie Oko odwiedził milion turystów)
  • turystyczne (panorama gór wokół Morskiego Oka)

Posumowanie wyników wygląda następująco: 

  • informacja okolicznościowa – brak zainteresowania
  • informacja turystyczna – duże zainteresowanie (turyści robili sobie zdjęcia z rysunkami, przewodnicy pokazywali i opisywali grupom widok)
  • informacja o połowie drogi – duże zainteresowanie
  • informacja o końcówce – duże zainteresowanie
  • panorama nad Morskim Okiem – duże zainteresowanie (turyści sami oglądali i poprawnie identyfikowali szczyty)

 

Obecnie czekamy na pełną analizę przeprowadzenego projektu. Planowane są dalsze działania z udziałem projektantów, być może zakończone wdrożeniem testowanych prototypów. 

Koordynator projektu: Joanna Kwiatkowska
Zespół: Aga Szóstek, Lukasz Szóstek, Marcin Piotrowski, Dominika Wysogląd, Magdalena Rydiger, Nina Woroniecka, Przemek Pomaski

 

Drukuj