Rasa, która przetrwała. Kolejna odsłona „niedźwiedziej” kampanii społecznej TPN

28 sierpnia 2015

Sabała, Stopka-Dziaduś, Barabasz – oto nazwiska, które do dzisiaj wzbudzają lęk na niedźwiedziej „dzielni”. Choć efekty aktywności tych słynnych myśliwych odchodzą w niepamięć, Niedźwiedzie z TPN-u w ramach kampanii społecznej Tatrzańskiego Parku Narodowego, domagają się szacunku – aby ich rasa mogła przetrwać.

Trwa kampania społeczna Tatrzańskiego Parku Narodowego traktująca o trudnej relacji pomiędzy ludźmi a niedźwiedziami brunatnymi. Na rzecz kampanii te ostatnie wcieliły się w rolę tatrzańskich ultrasów i w kibicowskim stylu przypominają o zasadach i regułach poruszania się po terenie TPN.


Niedźwiedź zagrożony


Niedźwiedź – zwierzę budzące grozę, podziw, a także pożądanie (futro i mięso), dawniej rządził na terenie całej Polski. Niestety w wyniku polowań i kłusownictwa zwierzęta te ostatecznie zniknęły z niżu Polski wraz z XVIII wiekiem. Ostatnią ostoją niedźwiedzi brunatnych stały się Tatry, choć i tutaj przetrwanie nie było prostą sprawą. Do legend przeszły wyczyny Jana Krzeptowskiego, zwanego Sabałą, który oprócz tego, że był słynnym gawędziarzem i pieśniarzem, polował także na niedźwiedzie. Chwalił się, że osobiście ubił 13 sztuk, a niektóre źródła podają, że zabił nawet 23 zwierzęta tego gatunku. Wśród myśliwych zasłynęli także Józef Stopka-Dziaduś i Stanisław Barabasz. Nawet polski laureat Nagrody Nobla – Henryk Sienkiewicz mierzył do niedźwiedzia! Znana jest historia, gdy w 1895 roku strzelił do zwierzęcia. Nie wiadomo jednak, czy niedźwiedź trafiony w płuca został tylko raniony, czy zabity.

 

Rasa, która przetrwała


Pierwotnie na niedźwiedzie mogli polować wyłącznie możni, co jednak nie powstrzymywało kłusowników żądnych mięsa i ciepłych futer. Częściową ochroną zwierzęta te zostały objęte po pierwszej wojnie światowej, ale nawet wówczas wciąż widniały na liście polowań. Dopiero Rozporządzenie Ministra Leśnictwa z 1952 roku w sprawie wprowadzenia gatunkowej ochrony zwierząt spowodowało, że niedźwiedzie zostały wykreślone z listy gatunków łownych, a tym same objęte pełną ochroną. Dzięki staraniom Tatrzańskiego Parku Narodowego obecnie w Tatrach żyje ok. 50-60 osobników tego gatunku, z czego po polskiej stronie przebywa kilkanaście.


Wzrost liczby niedźwiedzi brunatnych jest wielkim sukcesem – mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN. – Niesie jednak ze sobą problemy. Ludzie muszą się nauczyć koegzystencji z dzikimi zwierzętami, którym zdarza się z ciekawości zajrzeć do gospodarstw czy na szlaki turystyczne. Wabione słodkim zapachem „ludzkiego” jedzenia, są w stanie zrezygnować z naturalnego pożywienia i częstować się tym, co ludzie pozostawiają w Parku.


Relację ludzi i zwierząt mają ułatwić zasady, na straży których stoi Tatrzański Park Narodowy. W kibicowskim stylu opowiadają o nich także Niedźwiedzie z TPN-u, wykreowane na potrzeby komunikacyjne kampanii. Przestrzegają m.in. przed rozrzucaniem śmieci na terenie Parku, a także przed hałasowaniem i zbliżaniem się do dzikich zwierząt. Należy pamiętać o tym, aby nie dokarmiać mieszkańców TPN ani nie wprowadzać psów, które niedźwiedzie mogą potraktować jako przekąskę.


Niedźwiedzie z TPN-u można śledzić m.in. na facebook.com/niedzwiedzieztpnu.





Tatrzański Park Narodowy to jedyny park w Polsce o charakterze alpejskim. Tatry, jako jeden z najpiękniejszych zakątków naszego kraju, przyciągają rzesze turystów z kraju i z zagranicy. Z utrzymującą się w ostatnich latach liczbą turystów przekraczającą 2,5 mln rocznie należą do najczęściej odwiedzanych regionów kraju. TPN o powierzchni 21197 ha jest jednym z największych parków narodowych w Polsce. Najbardziej charakterystycznymi gatunkami zwierząt dla TPN są kozica, świstak oraz niedźwiedź brunatny. Park udostępniany jest dla różnych form aktywności człowieka.  Do dyspozycji odwiedzających jest 275 km znakowanych szlaków turystycznych o różnych stopniach trudności


Kampanię „Nauczymy Was szacunku” na rzecz niedźwiedzia brunatnego dla Tatrzańskiego Parku Narodowego wykreowała i realizuje katowicka Agencja PR Pan Pikto. Kampania zakończy się 15 września 2015.


Patronami medialnymi kampanii są RMF FM, Nasze Miasto oraz naszemiasto.pl




Dodatkowych informacji na temat kampanii udzielają:

Justyna Jesionek justyna@panpikto.pl 695 471 750; 32 74 74 674

Patrycja Rek prek@tpn.pl 665 176 008

Drukuj