Książka wyjść taternickich a RODO

28 maja 2018

W związku z koniecznością dostosowania papierowych książek wyjść taternickich do przepisów o ochronie danych osobowych Tatrzański Park Narodowy wprowadza  nowy ich wzór. W najbliższych dniach zostaną one wyłożone w schroniskach w Morskim Oku, na Hali Gąsienicowej oraz w Dolinie Pięciu Stawów Polskich.

Informacje podawane na kartach  książki wyjść taternickich należącej do TPN są dostępne dla wszystkich osób odwiedzających schronisko. TPN nie ma możliwości zabezpieczenia tych informacji w sposób uniemożliwiający ich pozyskanie przez osoby trzecie. Jeśli użytkownik nie chce, aby ktokolwiek pozyskał jego dane osobowe, nie powinien podawać informacji, które pozwolą go zidentyfikować, w szczególności imienia i nazwiska czy numeru telefonu. Obecna książka wyjść ma następujące rubryki: data i godzina wyjścia, planowana data i godzina powrotu, inicjały jednego z uczestników zespołu, liczba osób w zespole, wybrana droga (ew. drogi w kolejności przejścia, nazwa własna lub nr drogi według przewodnika – podać jakiego), uwagi dotyczące warunków wspinaczkowych.

Książka dostępna jest też w wersji elektronicznej po adresem wspinanie.tpn.pl – zachęcamy do korzystania z tej wersji.

Elektroniczny system rejestracji spełnia te same zadania co tradycyjna, papierowa książka wyjść: dostarcza informacji o obsadzeniu dróg taternickich, wspiera monitoring legalności przebywania poza szlakami turystycznymi oraz natężenia ruchu taternickiego.

Co się zmienia w stosunku do książki papierowej?

  • Wpisu można dokonać z własnego urządzenia: komputera, tabletu, telefonu. Nie ma potrzeby wizyty w schroniskach, w których umieszczone są papierowe książki. Gdyby jednak ktoś chciał skorzystać z systemu w schronisku, to będzie mógł użyć tabletu przeznaczonego wyłącznie do rejestracji wyjść taternickich. Tablety zostaną zainstalowane w schroniskach, w których aktualnie znajdują się książki wyjść.
  • Swój wpis można skorygować albo usunąć za pomocą SMS-a. Co ważne: system nie pobiera żadnych opłat od użytkownika za wysyłanie i odbieranie SMS-ów.
  • System nie pozwala na wgląd osób nieuprawnionych do danych podawanych przez użytkowników.
  • Książka jest zabezpieczona przed zniszczeniem, zabraniem przez nieuprawnione osoby. Papierowe książki bywały niszczone.

Jak to działa?

Każdy użytkownik bez konieczności zakładania konta ani podawania jakichkolwiek danych ma wgląd do informacji o obsadzeniu dróg wspinaczkowych (masyw, droga, liczba osób, deklarowany czas wspinania) oraz warunkach wspinaczkowych. Te ostatnie są dodawane przez samych wspinaczy. Informacje widoczne są na stronie startowej systemu. Informacja o obsadzeniu dróg wspinaczkowych dostępna jest w widoku miesięcznym, tygodniowym i dziennym. Można również wybrać z listy rejon lub konkretną drogę i sprawdzić dokonane wpisy. Z poziomu strony startowej każdy użytkownik będzie mógł dodać informację o warunkach wspinaczkowych.

Dokonanie wpisu jest możliwe z dwóch poziomów:

  1. Bez logowania. Trzeba wypełnić formularz dostępny na stronie startowej systemu i podać następujące informacje: masyw, drogę, liczbę osób, datę i godzinę wyjścia i powrotu. Będzie to wpis całkowicie anonimowy. W celu ewentualnej weryfikacji wpisu należy zapamiętać/zapisać unikatowy kod wpisu. W przypadku takiego wpisu nie trzeba zgłaszać powrotu.
  2. Po zalogowaniu. Żeby założyć konto w systemie, trzeba podać imię lub nick (pseudonim), adres e-mail, numer telefonu, opcjonalnie nazwisko. Dokonując wpisu, należy podać analogiczne informacje jak w punkcie 1, przy czym podając liczbę uczestników, można (ale nie trzeba!) podać ich dane (imię lub nick i nazwisko (opcjonalnie)).

Dodatkowe funkcjonalności dostępne dla osób zalogowanych w systemie:

  • Po dokonaniu wpisu na podany numer telefonu wysyłany jest SMS potwierdzający z kodami umożliwiającymi (za pomocą SMS-a zwrotnego) dokonanie zmiany godziny powrotu, potwierdzenia powrotu lub usunięcia wpisu. Korzystanie z opcji komunikacji SMS-em nie jest obligatoryjne, powrót można zgłosić po zalogowaniu się na konto. System nie pobiera opłat za wysyłanie ani odbieranie SMS-ów.
  • System automatycznie wysyła przypomnienie o konieczności dokonania zgłoszenia powrotu, jeśli minie zadeklarowana godzina.
  • Użytkownik może włączyć profil otwarty. Po włączeniu profilu otwartego inni zalogowani użytkownicy zobaczą login oraz podgląd, jakie drogi dany użytkownik już zrobił oraz na jakiej drodze jest aktualnie wpisany. Pozostałe dane (numer telefonu, adres e-mail, imię i nazwisko) widoczne będą wyłącznie, jeśli użytkownik je udostępni.
  • Użytkownik będzie miał dostęp do historii swoich przejść, które można wyeksportować do pliku excel.
  • System pozwala na „współdzielenie” wyjść. Partnera, z którym realizowana była wspinaczka, można zaprosić do „współdzielenia” wyjścia. Dopisuje się ono wówczas automatycznie do historii przejść partnera z informacją, kto był autorem wpisu danego wyjścia.
  • Użytkownicy będą mogli zobaczyć zalogowanych taterników w zakresie przez nich udostępnionym.
  • System zapewnia forum dla użytkowników.
  • Użytkownicy będą otrzymywać rozmaite komunikaty wysyłane przez TPN i TOPR.

Podobny system funkcjonuje od 2012 roku dla dokonywania wpisów taternickich jaskiniowych.

Prosimy o przesyłanie do TPN wszelkich  uwag dotyczących funkcjonowania EKW.




Drukuj