Fundusz leśny, czas na podsumowanie

12 kwietnia 2017

We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy o przyznaniu rekordowej jak dotychczas, ponad 10-milionowej dotacji ze środków finansowych funduszu leśnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego na działania realizowane przez Tatrzański Park Narodowy w roku 2016.

Wyremontowany parking na Palenicy Białczańskiej / fot. TPN

Jeden ze zdrojów w Kuźnicach / TPN. Bartłomiej Zubek

Prace remontowe na parkingu na Palenicy Białczańskiej / Fot. Dariusz Wysłouch

Remont dachu schronu robotniczego w Obwodzie Ochronnym Morskie Oko / Fot. Dariusz Wysłouch.

Wykonaliśmy generalny remont Parkingu na Palenicy Białczańskiej, wyremontowaliśmy fragmenty trzech szlaków turystycznych (na odcinkach Zazadnia – Dolina Filipka i Brzeziny – Hala Gąsienicowa oraz w Dolinie Małej Łąki), oczyściliśmy światło szlaków z gałęzi na długości ponad 15 km, odmalowaliśmy znaczniki szlaków na długości 21,5 km, przygotowaliśmy do uruchomienia w najbliższym sezonie letnim 4 pilotażowe zdroje z wodą pitną dla odwiedzających Park, wymieniliśmy 28 drewnianych ław i 20 ławostołów, przygotowaliśmy 300 nowych piktogramów z informacjami wizualnymi i 180 kierunkowskazów, a także zainstalowaliśmy wzdłuż szlaków 73 nowe tablice edukacyjne.

Dodatkowo w ramach działań z zakresu infrastruktury turystycznej powstał projekt budowy ścieżek rowerowych na odcinku 50 km, projekty modernizacji 17 punktów wejściowych na teren Parku i projekt przyłączy toalet do sieci sanitarnej dla 4 lokalizacji (Dolina Małej Łąki, Dolina Strążyska, Brzeziny, Hala Gąsienicowa). Jeśli chodzi o ochronę ekosystemów leśnych, przez cały okres wegetacyjny prowadziliśmy prace dotyczące utrzymania szkółek leśnych na powierzchni 110 arów, zakupiliśmy 70 tys. Sadzonek buka, które posadziliśmy wraz z wcześniej posiadanymi 14 tys. w miejscach powiatrołomowych, dokonaliśmy pielęgnacji odnowień sztucznych powstałych w poprzednich latach na powierzchni ponad 150 ha, wykonaliśmy czyszczenia późne w młodnikach w ramach przebudowy drzewostanów, odsłaniając gatunki docelowe (jodła, buk i jawor) na powierzchni ponad 5 ha, wyłożyliśmy i okorowaliśmy 300 drzew pułapkowych na kornika drukarza, kupiliśmy 100 szt. feromonów i 50 pułapek feromonowych na tego owada, 2 tys. kg repelentów (środków odstraszających) i zabezpieczyliśmy uprawy leśne przed zgryzaniem przez jeleniowate na powierzchni 85 ha. W ramach dotacji zrealizowaliśmy również 12 zaawansowanych badań naukowych oraz różnorodne prace z zakresu administracyjnego, do których zalicza się ochrona własności Skarbu Państwa – polegająca na wyczyszczeniu 185 znaków granicznych na odcinku 6,5 km, wznowieniu znaków granicznych w 8 lokalizacjach, uzupełnieniu i wymianie zniszczonego oznakowania. Zakupiliśmy ponad 1 ha gruntów prywatnych w granicach TPN wyremontowaliśmy 6 dróg wewnętrznych do zrywki drewna i składu drewna o łącznej powierzchni 7190 m2, 7 dachów na budynkach związanych z gospodarką leśną, a także infrastruktury zniszczonej przez wiatr halny na Polanie Rogoźniczańskiej. Kupiliśmy też 6 licencji oprogramowania ArcGIS do obsługi baz danych znajdujących się w zasobach TPN oraz przygotowaliśmy projekt adaptacji jednego z budynków na zaplecze techniczno-laboratoryjne w ramach czynnej ochrony zwierząt.

Wskazany powyżej zakres wykonanych prac to tylko ogólne hasła, pod którymi kryją się znacznie bardziej rozbudowane założenia techniczne. Ponadto każde z zadań musiało zostać poddane stosownym, nierzadko czasochłonnym procesom administracyjnym; warto przypomnieć, że do realizacji całego dofinansowania konieczne było zaangażowanie aż 19 pracowników merytorycznych. To dzięki ich determinacji – mimo krótkiego okresu realizacji umowy głównej, która została podpisana dopiero 23 sierpnia 2016 r., oraz wyjątkowo niesprzyjających w ostatnim kwartale roku warunków atmosferycznych do prowadzenia prac terenowych – przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem.

Nie udało się jedynie, ze względu na trudne, wręcz zimowe warunki panujące jesienią i uwarunkowany umową główną termin (16 grudnia 2016 r.), wykonać pełnego zakresu prac remontowych na odcinku szlaku turystycznego, a jednocześnie drogi gospodarczej z Brzezin na Halę Gąsienicową oraz dokończyć zgodnie z ustaleniami remontu drogi wewnętrznej przeznaczonej do zrywki drewna w obwodzie ochronnym Kośne Hamry.

Ostatecznie kwota dotacji (po uwzględnieniu niedokończonych zadań oraz odnotowaniu oszczędności w ramach przeprowadzanych postępowań publicznych na wykonawców poszczególnych zadań) wyniosła 9 754 710,57 zł. W drugiej połowie lutego ogłoszono kolejny nabór wniosków dla parków narodowych na łączną kwotę 70 mln zł. TPN również wystartował w konkursie na dofinansowanie tegorocznych zadań.