„Drzewo” w Budapeszcie
Zrealizowana w zeszłym roku przez TPN we współpracy z Galerią Miejską w Zakopanem wystawa „Drzewo” na zaproszenie Instytutu Polskiego w Budapeszcie wyjechała do stolicy Węgier. Została tam włączona w cykl imprez Budapest Design Week.
Budapeszteński Design Het to największy tego typu festiwal na Węgrzech – tydzień wystaw, sympozjów, spotkań i prezentacji zlokalizowanych w blisko 200 miejscach miasta. W tym roku hasło przewodnie festiwalu brzmiało: „Metszéspontok/Crossovers”. Można je przetłumaczyć jako rozjazd, przestawienie, zmianę. W przewodniku po wydarzeniach festiwalu jego koordynatorzy zwracają uwagę na złożone procesy „projektowania”, które wypracowała natura, i te, które są owocem poszukiwań i rozwoju człowieka, począwszy od najbardziej podstawowych przedmiotów, a skończywszy na obiektach będących owocem pracy biotechnologii. Wspominają także o obecnym ogólnoświatowym kryzysie, który – jak się okazuje – korzystnie wpływa na myślenie o „projektowaniu świata”.
Wystawa „Drzewo” skupiona wokół pojęcia przemiany, pokazująca obok siebie dwa równoległe procesy związane z obumieraniem i przetworzeniem, włącza się w ten sposób idealnie w dyskurs zaproponowany przez organizatorów festiwalu.
Wystawie towarzyszyły warsztaty dla dzieci i rodziców pod nieco prowokacyjnym hasłem: „Kim jest drzewo?”. Rozpoczęły się oprowadzeniem po wystawie, po którym nastąpiły zabawy i ćwiczenia edukacyjne wokół takich pytań, jak: co je drzewo? czy ma dzieci? jak pachnie? jaki ma dźwięk? kiedy bywa radosne, a kiedy smutne? W ten sposób w adekwatnej dla wrażliwości dzieci formie warsztaty stały się źródłem informacji na temat złożonej natury drzew. Zajęcia w oparciu o autorską koncepcję przeprowadzili Beata i Jarosław Hulbój (kurator wystawy).
Drugim elementem towarzyszącym wystawie był wykład pt. „Drzewa i ludzie – tradycja organicznego projektowania na terenie Zakopanego i Podhala”. Jarosław Hulbój zestawił dokumentację fotograficzną zniszczeń w krajobrazie wynikających z industrialnej eksploatacji lasów Tatr w XIX w. z prostotą i finezją wykorzystania drewna na Podtatrzu związanych głównie z kulturą pasterską. Przytoczone przykłady porównał z obecnymi we współczesnym projektowaniu tendencjami do minimalizmu.
Wystawa „Drzewo” – Instytut Polski w Budapeszcie, 10.09 – 09.10 2013 r.